Hvordan går det hjemme i stuerne
april 2 · 2020

HVORDAN GÅR DET HJEMME I STUERNE?

I dag er det tre uger siden at VUC, sammen med alle landets andre skoler og institutioner, lukkede ned som følge af corona-virus. Alle vores kursister og medarbejdere arbejder hjemmefra, og befinder sig i en helt anden situation, end de er vant til. Vi ved, det er svært – for nogle mere end andre. Vi har fået fat i tre af vores kursister, som har ladet sig interviewe om situationen. Måske det kan hjælpe til at give et billede af, at alle har forskellige udfordringer. I er ikke alene, og vi ved, at I alle gør det så godt, I kan.

Mette Larsen er hf-kursist og alenemor til en dreng i første klasse. Lisa Maggie Hartman læser hf-enkeltfag og bor i lejlighed med sin kæreste. Rebecca Mølgaard Højris og Camilla Rosendal, som begge læser hf, har valgt at isolere sig sammen, så de kan hjælpe og støtte hinanden. Vi har spurgt dem, hvordan det går hjemme i stuerne.

 

Hvordan går det med hjemmeundervisningen?

Maggie: "Det går, som man kunne forvente med den virtuelle undervisning. Det er en stor omvæltning. Selv har jeg haft fjernundervisning før, men det er anderledes nu. Dengang kendte man sit arbejde en uge i forvejen. I den nuværende situation får man det først præsenteret på dagen. Så det er vigtigt, at man hele tiden følger sit skema. Fordelen ved at arbejde hjemme er, at der er mere ro her end i klasseværelset. Ulempen er, at man ikke kan lave gruppearbejde, får mindre ud af undervisningen end normalt, og så får man ikke den samme feedback fra lærerne, som man gør i skolen. Jeg selv kæmper lidt med mine naturfag. Her har mine lærere heldigvis brugt de sociale medier; lavet youtubevideoer og grupper til kommunikation mellem klassen, så på en måde føles det stadig som om, at vi sidder i vores rigtige klasseværelse."

Mette: "Jeg synes, at det går rigtig godt med hjemmeundervisningen. Jeg har fået lavet mig et godt system til at komme gennem dagen. Og har jeg brug for hjælp, så får jeg det inden for 10 minutter. Det er jeg så glad for!"

Rebecca og Camilla: "Hos os går det meget godt. Vi har valgt at isolere os sammen, så vi kan hjælpe hinanden med undervisningen. Det, som er svært ved hjemmeundervisningen, er, at man ikke kan få den samme respons og hjælp fra sine undervisere, hvis man har svært ved en opgave."

 

Hvordan strukturerer du din hverdag?

Maggie: "Jeg forsøger at bibeholde en normal hverdag, jeg sætter dog ikke min alarm mere. Typisk står jeg op mellem 8 og 9, tænder computeren, og tjekker om der er gjort nogle timer klar. Er der ikke det, laver jeg lidt mad og gør skoletingene klar. Når jeg så laver mit skolearbejde, holder jeg fokus i det tidsrum, der er sat af til timen. Herefter holder jeg pause og går videre med næste fag – jeg har typisk to fag om dagen. Når jeg er færdig, træner jeg og slapper af, indtil jeg lige tjekker LUDUS for lektier, inden jeg hopper i seng."

Mette: "Jeg står op klokken 07.00, og klokken 08.00 sidder jeg klar til at have historie – et fag jeg har hver dag. Jeg fordeler mit arbejde ud på hele ugen, så jeg sidder også aftener og weekender, da jeg har et barn, som jeg også skal tage mig af. En af de ting, som er med til at få min hverdag til at glide, er, at jeg har god kontakt til en socialrådgiver fra skolen."

Rebecca og Camilla: "På en typisk hverdag står vi op ved otte-tiden, spiser morgenmad og laver de ting, vi ellers plejer i hverdagen. Vi starter med at lave nogle opgaver med Rebeccas 6-årige datter, som også selv går i skole. Senere spiser vi frokost og hygger os med at lave nogle kreative ting. Eftermiddagen bruges på at være lidt aktive, enten går vi en tur eller er i haven. Efter aftensmaden begynder vi så at lave vores egne lektier."

 

Hvordan er situationen hjemme hos dig?  

Maggie: "Jeg bor sammen med min kæreste i en, hvad der nu føles som en lille, lejlighed. Heldigvis har vi en stor tagterrasse og en altan. Min kæreste og jeg er meget forskellige i vores håndtering af situationen. Jeg har selv haft fjernundervisning før, så jeg ved, hvad det kræver. Det kan man godt mærke, at han ikke gør. Den her situation kræver masser af selvdisciplin for at lave de ting, man skal. Og det er ikke alle fag, man får lige meget ud af at have på den her måde. Vi hjælper hinanden, hvor vi kan. Selv er jeg god til det ene fag, han det andet, så hvis man ikke kan forstå opgaven, spørger vi hinanden, inden vi spørger læreren."

Mette: "Jeg er alenemor til en dreng, som går i første klasse. Så vi skal have det hele til at hænge sammen, og det er derfor jeg fordeler mit skolearbejde på aftener og weekender også. I hverdagen vil jeg også gerne have masser af tid med ham, og være der til at hjælpe med hans hjemmeundervisning. Og så skal vi også hygge os! Vi bager, danser, spiller spil og meget andet. Min søn er i risikogruppen, så vi er bare os to herhjemme. Heldigvis har vi familie, som hjælper med indkøb og den slags."

Rebecca og Camilla: "Vi er en ordentlig flok herhjemme. Os to, Rebecca og Camilla, Rebeccas mand, mor, datter og svigerfar. Vi har været sammen i hele den her coronatid, så vi kan støtte hinanden, da vi alle bakser med hver vores problematikker. Det er dejligt, at vi kan være der for hinanden og hjælpe og støtte, hvor der er behov."

 

Hvad er dine største udfordringer i denne tid?

Maggie: "Min største udfordring er kemi. Jeg har virkelig svært ved at forstå det, og det er netop sådan et fag, hvor jeg har brug for rigtig undervisning. En anden ting, der udfordrer mig, er min mangel på noter. Det at have noter fra klassen giver mig meget mere, end dem jeg skriver selv."

Mette: "Jeg savner skolen så meget! Jeg savner at snakke med alle de andre. Det er helt klart det sværeste at undvære det sociale, vi har sammen."

Rebecca og Camilla: "Det er den manglende kontakt med lærere, klassekammerater og manglende mundligt feedback. Bekymringer angående hvornår vi skal i skole igen, eksamen, hvor lang tid der går, hvor meget vi ”går glip af”. Der er nok at bekymre sig om."

 

Dit bedste råd til dine medkursister?

Maggie: "Hold hovedet højt. Lav dine ting, og tag et skridt ad gangen. Selv forsøger jeg at lave et fag ad gangen. Hvis din lærer deler opgaver for hele ugen - lav dem alle, herefter dem for dagen. Så kan du arbejde igennem og holde tidligere fri."

Mette: "Fokuser på det positive, lad ikke negativitet fylde for meget i din hverdag, ellers kan man hurtig opgive. Og vi skal nok komme igennem det her. Tænk på jeres medmennesker. Det kan godt være, at I ikke er udsatte, men lad os sammen passe på dem, som er."

Rebecca og Camilla: "Træk vejret dybt, gør dit bedste for at overholde retningslinjerne fra ministeren, og lav dine lektier så godt som muligt. Vi kan ikke gøre andet."